Modefoto är en specialisering inom fotografyrket som innebär att man verkar i en intressant och föränderlig bransch tillsammans med modeller och kreativa designers. Tempot är ofta högt och de främsta inom yrket tjänar bra med pengar och deras bilder når en stor publik via modemagasinen. Visst finns det kurser man kan gå för bli bra på modefoto men många i branschen är självlärda. Riktigt bra utrustning är dock nödvändigt och där kan man få hjälp med till exempel pengar till en bra kamera på mobillan.se. I den här texten kommer vi att titta lite närmre på vad man behöver tänka på som modefotograf och på hur branschen fungerar idag.
Så tar du bra modefoton
Modefoto är en specialisering inom fotografyrket som innebär att man verkar i en intressant och föränderlig bransch tillsammans med modeller och kreativa designers. Tempot är ofta högt och de främsta inom yrket tjänar bra med pengar och deras bilder når en stor publik via modemagasinen. Visst finns det kurser man kan gå för bli bra på modefoto men många i branschen är självlärda. Riktigt bra utrustning är dock nödvändigt och där kan man få hjälp med till exempel pengar till en bra kamera på mobillan.se. I den här texten kommer vi att titta lite närmre på vad man behöver tänka på som modefotograf och på hur branschen fungerar idag. Egentligen så behöver du inte så mycket utrustning för att lyckas med en modefotografering. En kvalitetskamera med ett teleobjektiv, en eller två reflexskärmar och eventuellt en handblixt är en utrustning som du kommer långt med. modefotografens starkaste bilder tas i samspel med modellen. Vid den här typen av fotografering är det viktigt med rätt modell och rätt miljö. Ett tips är att försöka ta foton på din modell från en lite ovanlig vinkel, något ovanifrån eller underifrån.
Hur ser branschen ut inom modefoto?
Ganska många som vill bli fotografer drömmer om just glamorösa jobb i modevärlden. Konkurrensen är stor och det gäller att arbeta hårt och att ständigt förbättra sin portfolio. Social kompetens kan sägas vara nästan lika viktigt som färdigheter bakom kameran. Särskilt idag när modefoto handlar lika mycket om redigering som fotografering. Behärskar man bildredigeringsverktyg har man större möjligheter att jobba sig uppåt i branschen. Många fotografer säljer bilder via databaser som sedan publiceras online i många olika sammanhang. Den viktigaste kunden är dock klädmärken och butiker som marknadsför sina kollektioner med bilder på kläderna och modellerna som bär dem. Ofta kan man bli aktuell för ett jobb om man visar att man tidigare gjort något som förmedlar samma känsla som ett klädmärke vill nå ut med i en kommande kampanj. Att ständigt visa sina bilder för potentiella kunder är därför en del av vardagen för många modefotografer. De stora modemagasinen har sina egna stylister och fotografer. En sådan arbetsgivare kan innebära att man får mer frihet och möjlighet att kombinera kläder och accessoarer från flera tillverkare.